Page 174 - Limbang_Book
P. 174
Modal Insan
Masjid Limbang, 1950an
Pengenalan Peranan Agama Dalam Pembangunan Insan
endidikan awal di Bahagian Limbang bermula dengan pendidikan Sebelum wujudnya pendidikan formal pembangunan modal insan yang
tidak formal semasa Zaman Kesultanan Brunei di balai-balai dan umum telah dimainkan oleh institusi keagamaan. Peranan ini terus
rumah perseorangan yang mengajar mengaji Al-Quran dan tulisan dirancakkan selepas mencapai kemerdekaan. Bagi orang-orang Melayu
P di kalangan masyarakat Islam. Sebilangan kecil masyarakat Dayak
Jawi yang telah lama memeluk agama Islam, surau dan masjid telah dan masih
juga ada yang belajar tulisan dan bacaan Jawi. Orang Cina pula ada yang memainkan peranan penting dalam pembangunan modal insan, khususnya
telah bersekolah di negeri asal mereka. Perkara ini berterusan selama dalam aspek sosial. Di sini mereka belajar menulis dan membaca Jawi dan
seratus tahun pada Zaman Brooke tanpa ada usaha dari pemerintah Al-Quran. Daerah Limbang dan Daerah Lawas telah mendirikan masjid
tersebut. Hanya segelintir saja kanak-kanak dihantar ke sekolah di Labuan masing-masing sebelum Perang Dunia Kedua lagi. Dari masa ke semasa
seperti Said bin Salim dari Daerah Lawas. Pada Zaman Brooke hanya masjid-masjid ini telah dibina semula dengan lebih besar dan lebih banyak
terdapat dua buah sekolah Melayu dan dua buah sekolah Cina dan pada kemudahan.
Zaman Koloni hanya dibina lima buah sekolah rendah di Lawas. Kini
selepas merdeka selama 45 tahun Bahagian Limbang mempunyai 66 buah
sekolah rendah dan 9 buah sekolah menengah. Jumlah guru di sekolah
rendah ialah seramai 1216 orang dan di sekolah menengah terdapat 575
orang yang mengajar 18,632 orang murid. Dalam pada itu juga Sekolah
Kebangsaan Hulu Lubai telah mengharumkan nama Bahagian ini apabila
memenangi berbagai anugerah di peringkat negeri dan kebangsaan dan
telah menjadi pilihan utama bagi sekolah kluster.
Pada akhir tahun 1970an suatu perkembangan yang menarik dalam pendidikan
agama Islam telah berlaku di Daerah Lawas. Atas inisiatif Ustaz Abdul Lateef
dan kerjasama masyarakat Islam sebuah sekolah agama telah didirikan
dengan nama Madrasah Darul Uloom yang mengubah pendidikan Islam
158 | Dahulu Terasing Kini Terjalin
Masjid Limbang, 1950an
Pengenalan Peranan Agama Dalam Pembangunan Insan
endidikan awal di Bahagian Limbang bermula dengan pendidikan Sebelum wujudnya pendidikan formal pembangunan modal insan yang
tidak formal semasa Zaman Kesultanan Brunei di balai-balai dan umum telah dimainkan oleh institusi keagamaan. Peranan ini terus
rumah perseorangan yang mengajar mengaji Al-Quran dan tulisan dirancakkan selepas mencapai kemerdekaan. Bagi orang-orang Melayu
P di kalangan masyarakat Islam. Sebilangan kecil masyarakat Dayak
Jawi yang telah lama memeluk agama Islam, surau dan masjid telah dan masih
juga ada yang belajar tulisan dan bacaan Jawi. Orang Cina pula ada yang memainkan peranan penting dalam pembangunan modal insan, khususnya
telah bersekolah di negeri asal mereka. Perkara ini berterusan selama dalam aspek sosial. Di sini mereka belajar menulis dan membaca Jawi dan
seratus tahun pada Zaman Brooke tanpa ada usaha dari pemerintah Al-Quran. Daerah Limbang dan Daerah Lawas telah mendirikan masjid
tersebut. Hanya segelintir saja kanak-kanak dihantar ke sekolah di Labuan masing-masing sebelum Perang Dunia Kedua lagi. Dari masa ke semasa
seperti Said bin Salim dari Daerah Lawas. Pada Zaman Brooke hanya masjid-masjid ini telah dibina semula dengan lebih besar dan lebih banyak
terdapat dua buah sekolah Melayu dan dua buah sekolah Cina dan pada kemudahan.
Zaman Koloni hanya dibina lima buah sekolah rendah di Lawas. Kini
selepas merdeka selama 45 tahun Bahagian Limbang mempunyai 66 buah
sekolah rendah dan 9 buah sekolah menengah. Jumlah guru di sekolah
rendah ialah seramai 1216 orang dan di sekolah menengah terdapat 575
orang yang mengajar 18,632 orang murid. Dalam pada itu juga Sekolah
Kebangsaan Hulu Lubai telah mengharumkan nama Bahagian ini apabila
memenangi berbagai anugerah di peringkat negeri dan kebangsaan dan
telah menjadi pilihan utama bagi sekolah kluster.
Pada akhir tahun 1970an suatu perkembangan yang menarik dalam pendidikan
agama Islam telah berlaku di Daerah Lawas. Atas inisiatif Ustaz Abdul Lateef
dan kerjasama masyarakat Islam sebuah sekolah agama telah didirikan
dengan nama Madrasah Darul Uloom yang mengubah pendidikan Islam
158 | Dahulu Terasing Kini Terjalin